Facebook - Škola Kavčí horyYouTube - Škola Kavčí hory
Kategorie: akce

Člověk a tělo - nos

Děti si po obědě místo pohádky vyndaly pár kusů látky a protože jsme dnes měli téma " nos", chtěly nějaký vytvořit z látky.....a nakonec, jak vidíte sami, se jim z toho vyklubala celá čarodějnice i s koštětem. Proč né, k měsíci dubnu to patří, protože 30.duben se už blíží.Pak jsme odhadovali, co znamená, když se řekne:
vodit někoho za nos - podvádět, klamat, fixlovat, lhát
dát si do nosu - dobře se najíst nebo napít
dát někomu do nosu - inzultovat někoho
nabít si nos - způsobit si zranění (i přeneseně)
měl na to nos či má na to čich - měl dobrý odhad či má vynikající úsudek

Pak jsme v encyklopedii našli, k čemu všemu nám vlastně takový nos slouží...
Nos je nepárový lidský smyslový orgán, který určuje vůni. Zajišťuje jeden z pěti lidských smyslů, a to čich. Při dýchání také slouží k ohřívání a zvlhčování vzduchu vstupujícího do průdušnice a do plic.Začíná kořenem nosu a končí oblastí nosních dírek.Zkoušeli jsme také, jaké vůně se našemu nosu líbí, jestli rozeznáme vůni papriky od okurky se zavázanýma očima apod. Musím říct, že jsme se nasmáli a pobavili.Přišla nás i navštívit paní učitelka Astlová z naší mateřské školky a společně s dětmi jsem pro ni a pro paní vychovatelku Petrovou připravily soutěž. Uvařily jsme několik druhů ovocných čajů a ony poznávaly pomocí svého nosu , z jakého druhu ovoce je vyroben. Vyhrála paní učitelka Astlová.

Vůní obvykle rozumíme příjemný čichový vjem, zatímco vjem nepříjemný označujeme jako zápach.

Protože takové rozdělení je do značné míry subjektivní, existují snahy pro obecné označení čichového vjemu použít různé neutrální výrazy, jako např. odér nebo odor; žádný se však příliš neujal, a stále převládá používání termínů vůně a zápach.

Dále se používá termín aroma, který však označuje spíše vjem chuťový. V současné době se však ukazuje, že tyto dva smysly (čich, chuť) jsou si velice blízké. Oba podávají organismu informace o chemickém složení látky, jejich receptory jsou si podobné, a bylo zjištěno, že některé čichové receptory jsou umístěné v dutině ústní, která je považována především za sídlo chuti. Za hlavní rozdíl je považováno skupenství - vůně je informace o plynné látce, zatímco chuť je informací o látce rozpuštěné ve slinách.

Lidský mozek si vůně velmi dobře pamatuje - někteří vědci jsou přesvědčeni, že každou vůni, kterou člověk zaregistruje, si jeho mozek zapamatuje napořád.Léčebné metody, které využívají působení vůní, se obecně označují jako aromaterapie.Zkuste si ji doma, je to super relaxace.

 


Vydáno: 10.4.2008 16:57 | 
Přečteno: 6235x | 

EVROPSKÁ UNIE * Evropské strukturální a investiční fondy * OP Praha - pól růstu ČR 

Modernizace učebny přírodovědného vzdělávání spolu s podporou využití digitálních technologií ve výuce a zajištění jejich bezdrátové konektivity

je spolufinancován Evropskou unií.

Stručný popis projektu:

Projekt je zaměřen na modernizaci přírodovědné učebny. Projekt je tedy plně v souladu s činností žadatele, kterou je vzdělávání a výchova dětí a mládeže. Modernizací dojde ke zkvalitnění výuky odborných přírodovědných předmětů, čímž dojde k posílení zájmu žáků o výuku těchto předmětů.

Doba realizace projektu byla do 31.10.2021.


Loga - projekt doučováníOd září 2021 do 30.6.2023 jsme se zapojili do aktivit Národního plánu doučování.

Finanční prostředky jsme čerpali na skupinové i individuální doučování žáků z programu „Doučování žáků škol – Realizace investice 3.2.3 Národního plánu obnovy".

Cílem doučování bylo především narovnání vzdělanostních rozdílů ve výsledcích vzdělávání a eliminace negativních dopadů výluk prezenční výuky na výsledky vzdělávání žáků, k nimž došlo v souvislosti s pandemií Covid-19.

 

Klub rodičů
Světová škola
Prážata
Pedagogická fakulta UK
Děti dětem
Česko čte dětem
Afrika Africe
Pilotni skola Kin-ballu
Recyklohraní
Internet hot line
OVCE.sk
Seznam se bezpečně
Kraje pro bezpečný internet
SCIO Jak na VŠ
Infoabsolvent