Zdroj: https://www.ksidlisti.cz/o-studiu/testovani-scio-9.trida • Vydáno: 3.2.2021 18:08 • Autor: Jana Zelenková
Stejně jako v uplynulých letech, i letos na podzim se naši deváťáci zúčastnili národního testování. Do testování se zapojilo téměř 400 základních škol a víceletých gymnázií. Národními srovnávacími testy tak letos prošlo na 10 515 žáků. Počet zapojených škol i testovaných žáků je v porovnání s předchozími lety nižší, zřejmě jako důsledek jarního čtyřměsíčního uzavření škol z důvodu šíření onemocnění Covid-19. Jaká je tedy úroveň vzdělávání v této situaci?
Žáci vypracovali test obecných studijních předpokladů, test z matematiky, z českého jazyka a adaptivní test z anglického jazyka.
Celkový výsledek:
V českém jazyce dosáhla naše škola na výsledek lepší než polovina všech zúčastněných škol. Jsme tedy mírně nadprůměrní. Studijní potenciál žáků je využíván optimálně, výsledky žáků odpovídají jejich studijním předpokladům.
Výsledky v matematice mají naši žáci stejné jako je průměr všech zúčastněných škol. Porovnáním výsledků testu obecných studijních předpokladů bylo zjištěno, že žáci by v matematice mohli pracovat vzhledem ke svým studijním předpokladům lépe.
Třída 9B obecně dosáhla nadprůměrného výsledku mezi zapojenými školami, třída 9A má výsledek průměrný i slabší, což ale odpovídá rozložení studijního potenciálu žáků v jednotlivých třídách.
Výsledky jednotlivých tříd – percentil (kolik % škol jsme předstihli):
|
9.A |
9.B |
všechny školy |
český jazyk |
49 |
54 |
49 |
matematika |
38 |
58 |
50 |
studijní předpoklady |
43 |
60 |
|
V anglickém jazyce jsou výsledky žáků nadprůměrné, lepší než výsledky 68% zapojených škol.
Jazyková úroveň u žáků na konci 9. ročníku se očekává na úrovni A2. Testováno bylo 40 žáků, v listopadu dosahovalo očekávané a vyšší úrovně již 34 žáků.
Úroveň |
Počet žáků |
A0 |
1 |
A1 |
5 |
A2 |
19 |
B1 |
13 |
B2 |
2 |
V porovnování výsledků jsou zahrnuta i víceletá gymnázia.
Z dotazníkového šetření pro žáky, které bylo součástí národního testování, také bylo zjištěno, že žáci jsou ve své třídě spokojení, ve škole se cítí dobře a školu by doporučili nebo spíše doporučili svým kamarádům. Výuku hodnotí žáci jako kvalitní (v porovnání s ostatními školami).
Nově žákovský dotazník obsahoval sadu otázek, které se týkaly distanční výuky. Žákům se na distančním vzdělávání líbí, že mohou pracovat online a s internetem, že mohou být doma a učit se kdy chtějí a jakým chtějí způsobem.
Naopak bojují s plněním zadaných úkolů, protože si neumí práci zorganizovat, chybí jim motivace k učení a chuť se učit, postrádají kontakt s učiteli (individuální práce, výklad, komunikace) a nedostatečný je i kontakt se spolužáky. Po návratu do školy by uvítali více skupinové práce a práce na projektech a větší využívání digitálních technologií v běžné výuce.
Každý žák obdrží svoji individuální zprávu.